Cheesecake brownie

Mitt senaste bak som jag gjorde igår(lördag).
Inget egetkomponerat men väl värt att dela med sig av ;)

Cheesecake-brownie, ca 12 port.

Kaksmet:
125 g smör, plus extra till formen
2 dl vetemjöl, plus extra till formen
125 g mörk blokchoklad
2 ¼ dl strösocker
2 st ägg, lätt uppvispade
½ dl mjölk

Topping:
500 g färskost
1 ½ dl strösocker
3 st ägg
1 tsk vaniljsocker
1 ¼ dl naturell yoghurt

Smält choklad att ringla över

Förvärm ugnen till 175°. Smöra och mjöla lätt en 23 cm i diameter stor rund form.
Smält smör och choklad i kastrull på svag värme tills allt är slätt, ta av och vispa i sockret. 
 Tillsätt ägg och mjölk, vispa ordentligt.
Vänd ner mjölet och rör tills allt är blandat. Fördela smeten jämt i formen.
Grädda 25 min mitt i ungen . Ta ut kakan och sänk värmen till 150°.
Gör toppingen genom att vispa samman färskost, socker, ägg och vaniljsocker tills
allt är väl blandat. Tillsätt yoghurten och häll sedan toppingen över
kakan i formen och ställ tillbaks den i ugnen i ytterliggare 45-55 min,
eller tills kakan knappt stelnat.
Lossa kakan längs formens kanter men en kniv.
Låt svalna något innan den tas upp ur formen.
Förvara i kylskåp minst 4 timmar innan eller över natten innan ni skär upp den.

Dekorera gärna med färska jordgubbar och ringla smält choklad över innan servering! 




Är världens sämsta fotograf .
Kakan gör sig inte helt rättvis på dessa bilder.
Tycker man om klassisk cheesecake och choklad så gillar man garanterat denna:)

Lycka till !


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0